Acció C1. Actuacions silvícoles per a regular la competència i afavorir el creixement del teix
Objectiu
Reduir la competència de plantes llenyoses sobre el teix.
Actuació
L’acció consisteix en dosificar la competència mitjançant tallades de selecció i selecció de tanys per facilitar el creixement i fructificació de teixos adults i també la regeneració. Aquesta tasca implica diagnòstic i posterior assenyalament de tots els teixos, peu per peu. Es van dissenyar tres tractaments sobre tots els peus de teix afectats per competència: 1) estassades selectives moderades, 2) estassades fortes i 3) de plàntules o juvenils de teix, per regular la competència i facilitar el seu creixement. Cada exemplar pot estar afectat per competència a tres nivells de prioritat: 1) competència mecànica, 2) per aigua, 3) per la llum. Això implica una intensitat de tractament diferent per cada arbre.
Podeu consultar dades de competència a les taules del final de la pàgina.
Resultats
S’ha actuat sobre la totalitat de les teixedes (186 ha) i 7000 teixos, entre juvenils i, sobretot, adults. Un cop observada la reacció al primer any, es va aplicar un segon tractament en les zones de menor intensitat d’estassada. El resultat és una regulació de la competència a llarg plaç. És la primera vegada que s’assagen diferents tractaments i s’efectua un seguiment ecològic minuciós per per peu i en diferents localitats biogeogràfiques, amb el que es poden treure conclusions sobre la intensitat d’estassada a aplicar, de manera que es pugui transferir a altres localitats i regions mediterrànies. S’ha introduït la generació de fusta morta per afavorir la biodiversitat i la dinàmica forestal, mitjançant l’enderroc o anellat d’arbres en peu.
Zones
Totes les zones
Calendari
Primer trimestre 2013- 1r 2015
Competència
La figura mostra com la major part dels teixos tenen les capçades cobertes o travades per altres espècies llenyoses, que dificulten o impedeixen el creixement en alçada dels teixos. Serra de Llaberia. Font: CTFC 2008.
Teixos adults Serra de Llaberia: dues situacions típiques de competència. Font: CTFC2008.